Saturday, March 16, 2013

Ιαπωνία (Μέρος Β)



Η Ελληνική μυθολογία πάντα με εντυπωσίαζε. Έψαχνα βιβλία και πληροφορίες για τους θεούς και τους ημίθεους, στη βιβλιοθήκη του Κοραή κυρίως, θέλοντας να μάθω και τη παραμικρή λεπτομέρεια. Ίσως το πάθος μου αυτό να οφειλόταν και στο όνομα μου, το οποίο και προέρχεται από την ελληνική μυθολογία και πάντα είχα την χαρά ότι πίσω από αυτό κρύβεται μία ιστορία.
Τελευταία όμως εξαιτίας του ταξιδιού μου στην Ιαπωνία διαπίστωσα ότι και εκείνοι έχουν την δικιά τους μυθολογία και άρχισα να ψάχνω πληροφορίες. Κίνητρο στην αναζήτηση αυτή δόθηκε από την επίσκεψη μου στον ιερό χώρο αφιερωμένο στον θεό του πολέμου Hachiman. Ο χώρος αυτός ήταν καταπληκτικός, εξαιτίας των κτισμάτων του και των γλυπτών του (με ιδιαίτερη αδυναμία στο μικρό δράκο) αλλά και λόγω της ανεξήγητης ενέργειας που ένιωθες όταν βρισκόσουν εκεί.
Έτσι άρχισα την αναζήτηση πληροφοριών στο ίντερνετ, και καθώς ποτέ δεν είχα καλή επαφή με την ιστορία και σίγουρα δεν είμαι παντογνώστης όσα βρήκα και διάβασα δεν είναι ούτε ένα μικρό δείγμα από όλα όσα περιέχει η Ιαπωνική μυθολογία. Θα αναφέρω κάποια από αυτά καθώς θεωρώ ότι αν πίσω από κάθε φωτογραφία, τοποθεσία και κτίσμα δεν υπάρχει μια μικρή ιστορία δεν έχει το ίδιο ενδιαφέρον, αφού δεν θα μπορεί να ζωντανέψει η εικόνα στο μυαλό.
Ο χώρος λατρείας του Hachiman είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους ιερούς χώρους στην Ιαπωνία, μαζί με αυτούς που είναι αφιερωμένοι στο θεό Inari. Ο Hachiman στην Ιαπωνία είναι ο θεός της τοξοβολίας και του πολέμου και συνδυάζει την μυθολογία και τον Βουδισμό ταυτόχρονα. Παρόλο που κυρίως αναφέρεται ως θεός του πολέμου στην πραγματικότητα είναι ο φύλακας θεός που προστατεύει τους πολεμιστές. Ταυτόχρονα θεωρείται προστάτης της Ιαπωνίας, των κατοίκων της αλλά και των αγροτών και των ψαράδων (από την αρχαιότητα πίστευαν ότι θα βοηθούσε στη σοδιά). Σύμβολο του Hachiman είναι το περιστέρι. Το όνομα του συνδέθηκε και με τους Σαμουράι με αποτέλεσμα να γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ιαπωνία και να υπολογίζονται 25000 αντίστοιχοι χώροι λατρείας σε όλη τη χώρα.
Όσον αφορά την αρχιτεκτονική των χώρων αυτών, ακολουθούν τα βασικά στοιχεία των βουδιστικών ναών με ελάχιστες εξαιρέσεις. Η ομοιότητα αυτή είναι αναμενόμενη καθώς πριν διαδοθεί ο βουδισμός στην Ιαπωνία, οι κατασκευές των ναών ήταν προσωρινές και όταν άρχισαν να γίνονται μόνιμες πάτησαν πάνω στους βουδιστικούς ναούς (σε κάποιους από αυτούς τους χώρους λατρείας εμπεριέχονται και βουδιστικοί ναοί). Χαρακτηριστικά στοιχεία είναι οι μεγάλες βεράντες και οι εντυπωσιακές πύλες- είσοδοι. Η σύνθεση τους διαφέρει από ναό σε ναό, τις περισσότερες φορές όμως αποτελούνται από ένα κυρίως κτίριο στο οποίο πραγματοποιούνται οι τελετουργίες αλλά και από την εντυπωσιακή είσοδο με τις πύλες torri που συμβολίζουν την μετάβαση από την αμαρτωλή στην ιερή και ευλαβική ζωή. Η βασική διαφορά των ναών αυτών με τους βουδιστικούς είναι η εμφάνιση πολλών διαδοχικών πυλών στην διαδρομή προς το κυρίως κτίριο.


Ο θεός αυτός μου έφερε στο μυαλό τον θεό Άρη από την ελληνική μυθολογία... Αναρωτήθηκα πόσες ακόμα ομοιότητες μπορούν να βρεθούν ανάμεσα σε διαφορετικούς πολιτισμούς με απόσταση τόσων χιλιομέτρων.
Αν και είμαι εντελώς αντίθετη στην ιδέα του πολέμου ο χώρος αυτός με μάγεψε… Σκέφτηκα όμως ότι όλοι κατά βάθος είμαστε πολεμιστές που χρειαζόμαστε προστασία, αφού έχουμε μάθει καθημερινά να «πολεμάμε» για αυτά που θέλουμε… 

1 comment: